Nefunguje to medzi kolegami? Pomôcť môže teambuilding

Počas leta sme spoločne mohli sledovať výkony jednotlivých futbalových mužstiev na majstrovstvách sveta v Brazílii. Boli sme svedkami krásnych individuálnych momentov, kde sa ukázali jedinečné schopnosti známych kanonierov. Víťaza turnaja od ostatných odlišovali kvality, ktoré charakterizoval nemecký futbalový reprezentant Boateng: "Naše mužstvo je zohraté a hladné po tituloch." Ako a čo funguje na tímovú spoluprácu sme sa pýtali  Marka Šarmíra zo spoločnosti RecruitMen&Developium Group.   

V akých prípadoch je vhodné, aby manažment siahol po teambuildingových aktivitách? 

Každá spoločnosť, tím a manažér potrebuje pre dosiahnutie svojich cieľov zamestnancov – kolegov, s ktorými môže stanovené ciele splniť. Spoločnosti a manažéri jednotlivých oddelení sa na nás často obracajú práve vtedy, keď potrebujú zefektívniť funkcie tímu, vytvoriť alebo predať novú stratégiu alebo víziu spoločnosti resp. pri opakujúcich sa konfliktoch medzi kolegami alebo tímami, pri príchode nového manažéra a pod. Nie vždy musí ísť o nejaký „problém“ v tíme. Niektoré teambuildingy sú realizované aj za odmenu a majú za cieľ tím a jeho členov ešte viac spojiť a motivovať do ďalších spoločných úloh alebo len vytvoriť prostredie na to,  aby sa zlepšili už dobre fungujúce procesy.

Zlepšenie v akých oblastiach sa dá vhodnou teambuildingovou akciou dosiahnuť? Čo by mal teambuilding účastníkov naučiť?

Tembuilding je forma krátkeho prevažne 1 až 2 dňového zážitkového rozvojového projektu, kedy sa prostredníctvom konkrétnych aktivít stimuluje, postoj a motivácia účastníkov. Všetko závisí od zadania a očakávania spoločnosti. Sú Tb,  kde je napríklad dôraz na rozvoj plánovania a výmeny informácií medzi tímami a jednotlivcami- k čomu sú pripravené špeciálne cvičenia - úlohy. Vtedy väčšinou hovoríme, že je to akcia zmeraná teamwork – nastavenie komunikačných kanálov, procesov, rozdelenie zodpovedností. Najčastejšie uvedomenie, ktoré si z teambuildingu každý jednotlivec má odniesť je, že spolupracovať sa oplatí alebo z čoho vyplýva „tragédia a radosť spoločného“. Ak to prerastie tento pocit do spoločného prežívania spoločných cieľov a hodnôt zameriavame teambuilding skôr na teamspirit. Jednotlivé indoor alebo outdoorové aktivity či už priamo alebo nepriamo rozvíjajú určité kompetencie (zručnosti) jednotlivcov ako napríklad: plánovanie a stanovovanie priorít, komunikáciu, kreativitu atd. Pri niektorých úlohách majú účastníci možnosť si pripraviť stratégie, ktoré budú využívať pri plnená úlohy. Je úžasné sledovať ako tímy medzi sebou komunikujú respektíve nekomunikujú- pracujú s domnienkami alebo prehliadajú podstatné informácie. Zlom prichádza, keď si tú istú aktivitu skúšajú znova. Komunikácia je vo väčšine prípadov efektívnejšia, v tímoch sa rozdelia úlohy, plánujú a vymieňajú si informácie. Práve vtedy prichádza k uvedomeniu a rozvoju určitých kompetencií. Po realizovaní celej úlohy prichádza takzvaný AHA efekt a debrief kedy lektor – facilitátor prepája celú úlohu- cvičenie s realitou businessu a hľadajú spoločne paralely medzi hrou- cvičením a ich fungovaním v každodennej realite a robia transfer s poučením do praxe.  

Čo všetko sa dá počas takejto akcie o zamestnancoch zistiť?

Teambuilding slúži okrem iného práve aj na to aby sa kolegovia – ćlenovia tímu medzi sebou lepšie spoznali- pochopili svoju prácu  aj z pohľadu interného zákazníka, vysvetlili si svoje názory a pohľady pri riešení rôznych situácií. Okrem toho sa v jednotlivých úlohách prejaví ich motivácia- chuť riešiť situácie a náročné momenty- pracovať pre tím, proaktívne sa zapájať a prispievať. V diskusiách vypláva na povrch vzájomný rešpekt a porozumenie medzi kolegami alebo naopak arogancia, nedôvera neochota počúvať iných pod. Okrem tohto voľného pozorovania je možné sa zamerať aj na konkrétne kompetencie a funkcie tímu. Pre hlbšiu a valídnejšiu spätnú väzbu k tímu využívame iné metódy a spôsoby hodnotenia tímu, čo veľakrát predchádza samotnej realizácii TB, aby sme mali lepšiu analýzu situáciu v tíme a podľa toho ušijeme T na mieru.

Aké aktivity, či hry, sa zvyknú najčastejšie využívať? Čo naozaj funguje?

Existuje veľké množstvo aktivít, ktoré podporujú a stimulujú jednotlivé kompetencie. Je dôležité zvoliť vhodné aktivity, kde môžete pracovať s jednotlivcami a menšími skupinami ako aj väčšími tímami. Harmonogram je dôležité pripraviť aj podľa toho aká je cieľová skupina napríklad ak ide o manažment alebo vedúcich, ktorí riadia inyćh používame iné úlohy ako napríklad pre špecialistov. My uprednostňujeme aktivity ktoré sa dajú ľahko prepojiť na business a počas ako aj po aktivite príde k uvedomeniu a prepojeniu s realitou. Úlohy musia byť primerane náročné a zároveň sú často krát navrhnuté tak, aby v prvom momente vyvolali u účastníkov menšiu frustráciu – ktorá  neskôr stimuluje a vyburcuje účastníkov k nadpriemernému výkonu. Niektoré aktivity pripravujeme pre klienta na mieru alebo modifikujeme už existujúce cvičenia a úlohy. Pod cvičeniami a úlohami si prosím nepredstavujte prejazd štvorkolkou cez prekážky alebo paintball, hoci aj toto je príjemný relax. Adrenalínové zážitky sú často využívanou aktivitou počas TB. My realizujeme skôr efektívne TB, kedy naplníme vyššie spomenuté zadania. Ak ide o efektné aktivity to je časť, kedy nás klient ani nepotrebuje a veľa krát je to ten typ TB za odmenu.

Na aké faktory by mal manažment prihliadať pri výbere teambuildingovej aktivity?

Je potrebné zreálniť očakávania manažera tímu a členov tímu. Dôležité je si uvedomiť čo chcem TB dosiahnuť a akú ma mať funkciu:  či už je to TB za odmenu, rozvojový TB, Fun TB alebo TB s workshopom, kde výstupom je konkrétny akčný plán alebo nejaké dielo tímu. Podľa toho vytvoríme k TB príbeh, navrhneme aktivity a vyberieme vhodné miesto na realizáciu TB. Niekedy musíme manažment povzbudiť k rozhodnutiu a získať si ich dôveru, lebo niektoré aktivity si nevedia predstaviť ako môžu prispieť k rozvoju tímu lebo sa im zdajú príliš detské alebo naopak príliš náročné.   

Aké by sa mohli objaviť najvážnejšie pochybenia pri teambuildingových akciách, na čo si treba dávať pozor a čomu sa treba vyhnúť?

Jednou z prekážok môže byť nenaladenie a negatívny postoj členov tímu k TB alebo iným rozvojovým aktivitám. Je potrené tím vopred informovať a zistiť aký je záujem sa podieľať na TB. Každá rozvojová aktivita je  min. 50% o dodávateľovi služby a 50 % o tom ako do programu prispejú ostaní účastníci. Určite je nevyhnutná intenzívna komunikácia pred TB, aby boli zapojení účastníci do programu. Niekedy je dôležité zanalyzovať či potrebujú účastníci naozaj spolupracovať alebo nie. Mali sme klientov, ktorí chceli budovať tímového ducha u skupiny jednotlivých špecialistov, ale povaha ich práce nevyžadovala a ani neumožňovala spoločnú prácu a fungovanie. Pretos em celý TB urobili ako spoznávanie kolegov, aby vedeli kto je kto a čo robí, ale bez „tlačenia“ do spolupráce.  

Ako sa môže nepodarený teambuilding prejaviť na kolektíve?

Jednou z príčin nevydareného TB môže byť otvorený konflikt medzi účastníkmi TB či už priamo počas TB alebo pon návrate na pracovisko.  Všetko v tej chvíli závisí od skúsenosti lektora- facilitátora TB. Pri signáli vznikajúcich konfliktov je potrebné zabrániť, aby konflikt neeskaloval a aby sa nepreniesol na iných účastníkov.

Aké sú moderné trendy v oblasti teambuildingu?

Už dlhšiu dobu sme na trhu pozorovali trend, kedy spoločnosti hľadajú nové metódy práce s tímami a jednotlivcami. V minulom roku sme na túto potrebu našli odpoveď a priniesli sme na Slovensko novú projektívnu techniku LEGO® SERIOUS PLAY® (LSP), ktorú využívame v TB projektoch. Náš prístup umožňuje tímom kreovať nové procesy, postupy, získavať nové riešenia a inovácie v ich business prostredí. Počas tohto procesu tím získa náhľad na preberanú tému a obraz o rôznych možnostiach. Metóda LSP je technika riešenia problémov a náročných situácií na úrovni jednotlivcov, tímov a celej organizácie. Počas vedenia workshopov a TB sa využíva technika facilitácie. LSP je založené na rozsiahlom výskume v oblasti rozvoja organizácií, tímov a jednotlivcov, pričom LSP využíva všetky fázy z cyklu učenia, čo prispieva k dosiahnutiu želaných výsledkov. 

BENEFITY VYUŽÍVANIA METÓDY LSP: najväčšia zaangažovanosť a zapojenie účastníkov ,viac myšlienok a nápadov, viac emócií a vášne, väčší pocit záväzku a spoluvlastníctva, lepšie výsledky a odbúranie Paretovho princípu = 100% participácia. LSP využívame v súčasnosti na riešenie náročných situácií v tíme, pri kreovaní nových kvalít tímu, pri hľadaní nových obchodných alebo marketingových stratégiách, pri hľadaní riesení kde neexistuje jednoznačná odpoveď alebo pri posielnený, kreovaní alebo vyjasnení si firemných hodnôt a vizií. Program TB je postavený na dvoch dňoch, kedy prvý deň sa pracuje s LSP a deň končí reálnym detailným akčným plánom. Druhý deň pokračuje TB cez aktivity vedúce k zážitku a k uvedomeniu si a posilnenie potrebných kompetencií a hodnôt. Lego Seriou Play bolo použité organizáciou NASA pri vytvorení nového inžinierskeho centra po tragickom výbuchu Raketoplánu Columbia. 

Metódu LSP využívajú popredné medzinárodné spoločnosti medzi inými aj Citigroup Japan Holdings, Deloitte, Fedex, Healthcare, Kongsberg Group, Microsoft, NASA, Orange Telecom, Pfizer, Procter & Gamble, Yahoo a i.

Autor: Marko Šarmír