Emocionálna inteligencia rozhoduje o úspechu v tíme aj vo vedení. Prečítajte si, prečo EQ hrá kľúčovú rolu na pracovisku a ako ho rozvíjať.
„Naše emócie majú vlastný rozum, ktorý vie držať naše pohľady celkom nezávislé od rozumu racionálneho.“
– Daniel Goleman
Každý z nás je iný. Máme rozdielne názory, postoje, potreby aj emócie. Na pracovisku trávime významnú časť života – a práve tu sa stretávame s výzvami, ktoré nie sú len o znalostiach či výkone. Často rozhoduje to, ako zvládame samých seba a ako reagujeme na druhých.
V tomto článku si prečítajte, prečo je emocionálna inteligencia (EQ) dnes neoddeliteľnou súčasťou pracovnej kultúry a leadershipu, a čo o nej hovoria výskumy.
Čo je vlastne EQ?
Väčšina z nás si vie predstaviť, čo je inteligencia – schopnosť riešiť problémy, učiť sa, logicky myslieť. EQ však nie je o logike. Je to schopnosť sledovať a chápať vlastné emócie, vedieť ich regulovať, vcítiť sa do prežívania druhých a vedome pracovať so vzťahmi.
Zjednodušene povedané: emocionálna inteligencia je schopnosť vedome reagovať namiesto impulzívneho reagovania.
Prečo sa o EQ v práci hovorí viac než kedysi?
V minulosti neboli emócie v pracovnom prostredí témou. Skôr sa považovali za prekážku, ktorú treba odsunúť. Dnes však vieme, že emocionálne nastavenie jednotlivcov aj tímov má priamy vplyv na výkonnosť, lojalitu aj firemnú kultúru.
Aktuálny záujem o EQ stúpa nielen v psychológii či HR, ale aj v bežnej manažérskej praxi. A právom.
Čo hovoria výskumy?
Výskum The Dark Triad and Trait vs. Ability Emotional Intelligence potvrdzuje, že:
- Vysoké EQ sa spája s nižšou tendenciou k impulzívnemu správaniu a väčšou empatiou.
- Psychopatické rysy a machiavellizmus sú v rozpore s EQ.
- Zaujímavý vzťah sa objavil medzi EQ a narcizmom – niektoré prejavy narcizmu (ako asertivita) môžu navonok pôsobiť pozitívne, no často chýba schopnosť reálne porozumieť druhým.
Prehľad ďalších výskumov nájdete aj v meta-analýze o EQ a temnej triáde.
Má vysoké EQ vplyv na vedenie tímov?
Jednoznačne. Manažéri s vyššou emocionálnou inteligenciou:
- sú vnímavejší k potrebám tímu,
- dokážu účinnejšie zvládať konflikty,
- poskytujú a prijímajú spätnú väzbu konštruktívne,
- znižujú napätie v tíme a podporujú dôveru.
Naopak, lídri s vysokým skóre v tzv. „temnej triáde“ často strácajú nadhľad, bývajú menej otvorení spätnej väzbe a ohrozujú tímovú dynamiku. Výskum publikovaný vo Frontiers in Psychology potvrdzuje, že vysoké EQ koreluje s lepšou tímovou spoluprácou aj spokojnosťou zamestnancov.
Dá sa EQ rozvíjať – a má to zmysel?
Áno – a malo by sa. Emocionálna inteligencia nie je daná nemenne. Rozvíja sa napríklad prostredníctvom:
- zážitkových tréningov zameraných na prácu so spätnou väzbou, zvládanie konfliktov a leadership,
- individuálneho koučingu,
- psychodiagnostiky a sebareflexie, ktorá odhaľuje silné aj rizikové vzorce správania,
- tímových workshopov (napr. LEGO® Serious Play®), ktoré rozvíjajú otvorenosť a empatiu.
EQ je v našej práci častou podtémou – objavuje sa v programoch ako M.O.V.E UP, v rozvojových moduloch pre manažérov aj v koučovacích rozhovoroch.
Rozvoj EQ nie je „soft bonus“. Je to strategická investícia.
Ak chcete, aby váš tím (či líder) rástol nielen v odbornosti, ale aj v ľudskosti, empatii a schopnosti zvládať výzvy – rozvoj emočnej inteligencie je miesto, kde treba začať.
Ozvite sa nám. Spoločne nastavíme program, ktorý pôjde do hĺbky, nie len po povrchu.
Autor pôvodného článku: Simona Kocholová (2018)
Editované a doplnené: Aneta Némethová (2025)